دانشجوی فارغ التحصیل دکتری یک مساله قدیمی یازده ساله را حل کرد

یک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تگزاس آمریکا موفق شد در اوقات فراغت خود طی کمتر از یک هفته جواب یک مساله ریاضی را که 50 سال حل نشده باقی مانده بود، پیدا کند.

لیزا پیچیریلو در تابستان 2018، در کنفرانسی در مورد توپولوژی و هندسه کم بعدی با یک مسئله ریاضی آشنا شد. به نظر می رسید که این یک زمینه آزمایشی خوب برای برخی از تکنیک هایی است که او قبلا به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تگزاس، توسعه داده بود. تا اینکه سرانجام موقع کار بر روی تز دکترای خود موفق به حل آن شد. این مساله ریاضی به “گره کانوی” معروف است.

این سوال ریاضی به این شکل مطرح می شود که آیا گره کانوی، برشی از یک گره با ابعاد بالاتر است؟ ریاضیدانان تا کنون توانسته بودند پاسخ این سوال را برای هزاران گره ای که 1 تا 12 مقطع دارند را پیدا کنند. تنها گره 11 مقطعی بود که با محاسبات آنها جور در نمی آمد. سرانجام لیزا پیچیریلو این قطعه جا افتاده از پازل را تا قبل از آخر هفته حل کرد و در مجله  of Mathematics Annals منتشر کرد.

این مقاله، همراه با کارهای دیگر او، یک پیشنهاد شغلی از موسسه فناوری ماساچوست را برای او تضمین کرده است که از اول جولای، تنها 14 ماه پس از پایان دکترا، آغاز خواهد شد.

جالب اینجاست که او گفته است: “من به خودم اجازه ندادم در طول روز روی آن کار کنم، زیرا آن را ریاضی واقعی نمی دانستم. فکر می‌کردم این شبیه به کارهای من است.”

مسئله بریده شدن گره کانوی نه تنها به این دلیل که مدت زیادی حل نشده بود، مشهور بود. گره های برش راهی به ریاضیدانان می دهد تا ماهیت عجیب فضاهای چهار بعدی را بررسی کنند، که در آن کره های دو بعدی را می توان گره زد، گاهی اوقات به گونه ای مچاله شده که نمی توان آنها را صاف کرد. چارلز لیوینگستون، استاد بازنشسته در دانشگاه ایندیانا، گفت که برش با برخی از عمیق‌ترین سؤالات توپولوژی چهار بعدی در حال حاضر مرتبط است.

جاشوا گرین از کالج بوستون، که سرپرستی پایان نامه ارشد پیچیریلو را در دوره کارشناسی در آنجا بر عهده داشت، گفت: این سوال، که آیا گره کانوی تکه‌ای است یا خیر، به نوعی سنگ محک بسیاری از پیشرفت‌های مدرن پیرامون حوزه کلی نظریه گره بوده است. واقعاً خوشحال کننده بود که می‌دیدم کسی که مدت‌ها بود می‌شناختم ناگهان شمشیر را از روی سنگ بیرون کشید.

منبع:

https://www.quantamagazine.org/graduate-student-solves-decades-old-conway-knot-problem-20200519/

 

اخبار بیشتر درآتریا

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =