چگونه فرمول ها و قضیه های ریاضی را به بهترین شکل ممکن حفظ کنیم که در یادمان بماند؟

برای حفظ کردن فرمول ها و قضیه های ریاضی چند روش مختلف وجود دارد. قبل از آن که بخواهیم آن روش ها را توضیح دهیم، اجازه دهید بحث را طرح یک سوال آغاز کنیم؛ آیا تا به حال دقت کرده اید که ما مطالب درسی را فراموش می کنیم ولی خاطرات قشنگمان را هرگز فراموش نمی کنیم؟ آیا تا بحال به دلیل آن اندیشیده اید؟

دلیل آن این است که خاطرات اولا با احساسات همراه هستند و ثانیا یک خاطره شامل رنگ، بو، صدا، لمس و مزه است. این یعنی تمام حواس پنجگانه ما را دربرمی گیرد، اما فرمول ها و قضیه های ریاضی، هیچ کدام از حواس پنج گانه ما را بجز بینایی درگیر نمی کنند… و اما چاره کار چیست؟

یکی از کارهایی که می توانیم برای درگیر کردن حواس پنجگانه خود برای حفظ فرمول های ریاضی انجام دهیم، نقاشی کردن است. روش نقاشی کردن به این صورت است که شما فرمول ها به شکلی نقاشی می کنید که در ذهنتان بماند. این روش در کتاب قدرت حافظه درخشان نوشته تونی بوزان بطور کامل و دقیق توضیح داده شده است. در اینجا اگر بخواهیم به طور خلاصه به آن اشاره کنیم، به این صورت است که هر بخش از یک فرمول ریاضی را شبیه یک تصویر در نظر گرفته و آن را نقاشی می کنید، مثلا عدد 2 انگیسی را می توانید شبیه قو نقاشی کنید و… .

حال که با روش نقاشی کردن آشنا شدیم، اگر بتوانید، برای این تصویر یک داستان بنویسید و آنرا با درگیر کردن تمام حواس پنجگانه  در ذهن خود تصور کنید، خیلی بهتر در ذهن شما می ماند. در این مرحله باید تلاش کنید داستان را طوری تصور کنید که حس های بیشتری از شما را درگیر کند؛ حس لامسه، بویایی، شنوایی، چشایی، بینایی. در این مرحله هر چقدر داستان را با کیفیت بیشتری در ذهن تصور کنید، بیشتر در ذهن شما خواهد ماند.

مطالب بیشتر درآتریا

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =